.....
فونت دستنویس جدید یادگار

رایگان: دانلود فونت فارسی سیاوش روبی

به بخش دانلود فونت‌ها خوش اومدین! 🙂 چون این اولین پست تو این دسته هست، خوشامدگویی عرض کردم. آرشیو همهٔ فونتها رو می‌تونین با کلیک روی عنوان دسته و یا از طریق منوی بالای سایت پیدا و دریافت کنین. بعضی از این فونتها رابگان و تو این دسته هستن و بقیه که براشون وقت بیشتری گذاشته شده، خب برای خرید گذاشته شدن. مطمئنن با روحیهٔ ما ایرانی‌ها، این موضوع یه کم عجیب و غریب هست که برای چیزی که به طور فیزیکی دیده نمی‌شه پول هم پرداخت شه! اما به هر حال. در این باره بیشتر اینجا می‌نویسم.

خب برسیم به این فونت. ایشون در سال ۱۳۸۵ یا ۱۳۸۶ برای اولین بار طرحی شد. یه وزن ساده یا Regular داره و یه وزن ضخیم یا Bold. اولی بر اساس فونت زر هست و تغییراتی درش داده شده تا حالت ظریف و نازک و شبیه سطوح یاقوت پیدا کنه، دومی هم بر اساس فونت تیتر طراحی شده. چون این فونتها یه جورایی حال و هوای تایپ با ماشین تحریر رو هم میدن، اون سالها اسمشون بود: ShahabSiavashOldTypewriter Regular و Bold! 🙂 از اونجایی که این اسم طولانی بود، یکی دو سال پیش اسم خانواده‌شو عوض کردم و گذاشتم SI47ASH_Ruby. که این SI47ASH که یه جورایی مدتها بود Nickname من و کلمه‌ای بود که به جای نام کاربری هم ازش استفاده می‌کردم، شد پیشوند ثابت فونتهام. Ruby هم که به معنای یاقوت هست به علت همون زوایا و ظرایفی که در کناره‌های حروف دیده می‌شه گذاشتم. نسخهٔ دومش هم که اسمش «سیاوش نگین» هست از اینجا می‌تونین دانلود کنین.

اینم ببین »»  فونت فارسی سیاوش سنگستان

یه نگاهی به حروف و گلیف‌ها و متن نمونه بندازیم:

جملهٔ «کلاغ فرز و چابک، ظهر هر روز با صدای ضخیم و عذاب‌آورش به جستجوی یک مثقال گنج پنهان در حیاط رژه می‌رفت.» رو خودم درست کردم و در واقع اولین Pangram برای الفبای فارسی هست. این جمله تمام حروف فارسی رو تو خودش داره، اما در عین حال، با توجه به اینکه در فونتهای فارسی و عربی، هر حرف، در واقع ۴ حالت متخلف ابتدایی، میانی، پایانی و جدا داره، هیچ جمله‌ای نمی‌شه درست کرد که تمام اونها رو شامل بشه. (به عنوان مثال حرف «ص» چهار حالت «صـ، ـصـ، ـص و ص» داره. برای اینکه با کوتاهترین جمله‌ بتونم چهره‌ٔ کلی فونت رو نشون بدم، مجبور شدم حالت‌های مختلف حروف شبیه هم رو یکی در نظر بگیرم. مثلن اگه «ش جدا» تو «عذاب‌آورش» هست، دیگه دوباره «س جدا» تو جمله نیست و به جاش «ـسـ» تو «جستجوی» هست تا بتونیم فرم کلی «س و ش» رو نهایتن داشته باشیم بدون اینکه تمام ۸ تا گلیف رو بیاریم.)

پنگرام‌ها جمله‌هایی هستن که تمام حروف الفبای یه زبان رو شامل می‌شن. نمونهٔ انگلیسیش همون The quick brown fox jumps over the lazy dog هست که با توجه به جدانویسی در زبان لاتین به راحتی تونسته تمام حروف رو شامل شه.

فونت نسخهٔ Bold فعلن برای دانلود قرار داده نشده، اما Ruby ساده رو می‌تونین در ۳ فرمت ttf ،otf و woff که آخری برای وب هست همین حالا یهویی دانلود کنین 🙂

می‌تونین این فونت رو در ۳ فرمت ttf، otf و woff به صورت رایگان داشته باشین. البته توجه داشته باشین که تغییر نام و عنوان و دست بردن در حروف و گلیف‌ها و خلاصه هر گونه دخل و تصرفی تنها با اجازه‌‌ٔ من امکان‌پذیر هست. ممنون می‌شم اگه به جای به اشتراک گذاشتن خود فونت، لینک این صفحه رو با دوستاتون به اشتراک بذارین 🙂

دانلود فونت فارسی سیاوش روبی

پسورد فایل هم اینه: https://fb.com/si47ash

اگه از این فونت خوشتون اومد و استفاده کردین و تمایل داشتین که باز هم فونتهای فارسی سیاوش به طور رایگان تو سایت پست بشه، می‌تونین با یکی از این گزینه‌ها به صورت آنلاین حمایت کنین:

۱۰۰۰۰ توما‌ن ۳۰۰۰۰ توما‌ن یا یه فونت دیگه رو بخرین 😉

اینم ببین »»  فونت‌پلاس: فونتهایی اختصاصی و ویژه برای خریداران فونتهای سیاوش

فونت متن و تیتر آستانه