.....
فونت دستنویس جدید یادگار

پوستر روز جهانی گرافیک سال 2009 – چاپ شده در فرانسه، انگلستان و ایران

این پوستر یکی از موارد خاص در طراحی‌های من بوده و خیلی حال داد و همین طور لطف دیگران رو هم به دنبال داشت. ترتیب وقایع شاید درست یادم نباشه اما سال ۲۰۰۹ نشر رسم فراخوانی داده بود به مناسبت روز جهانی گرافیک که میشه ۲۸ آوریل و یا ۸ اردیبهشت. در اون فراخوان باید برای این روز پوستری طراحی می‌کردیم که نهایتن در کتابی با عنوان «پوسترهای طراحان گرافیک ایران به مناسبت روز جهانی گرافیک» چاپ بشه. از میان صدها اثر ارسال شده ۱۷۶ پوستر از ۱۶۷ طراح انتخاب شد که دو پوستر هم از من بود.

اینم تصویری از چاپ این پوستر در کتاب منتشر شده توسط نشر رسم:

اما یکی از اونها که همین بالایی باشه بعدتر که در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشتمش، مورد توجه سایت‌های خارجی و بلاگ‌های دیزاین قرار گرفت و در ۲ کتاب در خارج از کشور به چاپ رسید. یکی جلد دوم کتاب مجموعه آثار DesignAndDesign در فرانسه و دیگری کتاب New Illustration with Type در انگلستان.

در این پوستر از یه تم شوخی و طنز با خودمون (طراح‌ها) استفاده کردم و شعار پوستر این بود: «!I hate CMYK, I love RBG» که میشه از CMYK متنفرم، عاشق RGB هستم! که خب مسلمن یک طراح گرافیک نباید از CMYK متنفر باشه چون اصل کارش با اونه! قضیه این طور بود که چون طیف رنگ‌های RGB وسیع‌تر و طبیعی‌تر هست، مثلن من عاشق رنگهای واقعی و زنده هستم و از محدودیت‌های رنگهای چاپی بیزارم. 😉

اما تموم نشده. چون پوستر برای سال ۲۰۰۹ بود، یک عدد ۹ بزرگ سفید اون وسط هست که از اطراف با رنگهای چهارگانهٔ CMYK احاطه شده و در داخل دایرهٔ داخلی سه حلقه از رنگهای RGB دیده میشه. حروف هم رنگی هستن و در نتیجه وقتی به متن نگاه می‌کنیم می‌بینم که B آخر که رنگ آبی هست در میان آبی پس‌زمینه محو شده که به نظرم حقهٔ بصری جالبی بود.

خب حالا حرف زدن کافیه! پوستر رو ببینیم 🙂

شهاب سیاوش - پوستر روز جهانی گرافیک سال ۲۰۰۹ - چاپ شده در فرانسه، انگلستان و ایران

نسخهٔ دیگر این پوستر:

نسخهٔ دیگر این پوستر:

بعدها در سال ۲۰۱۱ یک نسخهٔ مشابه همین پوستر رو در روز جهانی گرافیک که ۲۷ آوریل یا ۸ اردیبهشت باشه، طراحی کردم با همون چهار رنگ CMYK، اما این بار خبری از عشق و نفرت و RBG دیگه نبود 🙂

شهاب سیاوش - پوستر روز جهانی گرافیک سال ۲۰۰۹ - چاپ شده در فرانسه، انگلستان و ایران

اینم ببین »»  پوستری برای فراخوان «خلیج فارس» و اشاره به معضل «دریای خزر»!

فونت متن و تیتر آستانه