.....
فونت دستنویس جدید یادگار

۲ پوستر برای نهمین دوسالانهٔ گرافیک ایران

این پوسترها رو طراحی کرده بودم، اما هیچ وقت نفرستادم. دلیلش هم این بود که باید اون سالها می‌بودین و می‌دیدین که چه جوی از طرف جوون‌ترها علیه دوسالانه‌های هنری و فراخوان‌های دولتی شکل گرفته بود. مدام صحبت از پارتی‌بازی و رفیق‌بازی برگزارکننده‌ها و هیات انتخاب و داورها بود. تو سایت‌های مختلف طراحای جوون جمع می‌شدن و اعلام تحریم می‌کردن. نتایج داوری‌های دوره‌های قبلی یا فراخوان‌های مشابه، خنده‌دار و عجیب بود و همه رو متعجب و یا عصبانی می‌کرد. مدام یه سری اسم بود که تو برنده‌ها و برگزیده‌ها تکرار می‌شد و معمولن همه‌شونم شاگرد یا دستیار یا رفیق یکی از کله‌گنده‌های گرافیک بودن و این ماجراهای همیشگی مدل ایرانی دیگه! این فراخوان و نمایشگاهش با بالا پایین زیاد خلاصه در مؤسسه فرهنگی هنری صبا برگزار شد.

من کلن واسه اتود زدن و دست‌گرمی و به دلیل اینکه عشق پوستر بودم و هستم، این دو تا پوستر رو زدم. البته در واقع ۳ تا بود که اون یکیش در دسترس نیست! برای بخش پوستر، ۳ تا موضوع اعلام شده بود: میراث فرهنگی، ترافیک و گفتگو. من برای هر سه زدم ولی همون طور که گفتم اینجا الان فقط دو تای آخری رو می‌بینین. 🙂

اینم ببین »»  طرحی برای زادروز ۷۰ سالگی استاد محمدرضا شجریان

برای پوستر ترافیک از یکی از فونتای خودم استفاده کردم که اولین فونت یونیکد فارسی با حروف جدا از هم بود و هست 🙂 این فونت ساختار کلی حروف چسبیدهٔ فارسی رو می‌شکونه. قبلن برای اولین بار در این مقاله بهش اشاره کرده بودم. در اون سال یعنی ۱۳۸۶ این فونت فقط ۲ وزن ساده و ضخیم داشت و تنها از حروف فارسی پشتیبانی می‌کرد. اما بعدها در سال ۱۳۹۵، نه تنها ۱۲ استایل رو شامل می‌شه بلکه الفبای لاتین رو هم در خودش داره و در واقع میشه اولین فونت فارسی و لاتینه که حروفش دقیقن و کاملن در تشابه با هم هستن. دربارهٔ این فونت بعدن بیشتر می‌نویسم و لینک دانلود یا خریدش رو هم می‌ذارم. اسمش هم اون موقع اول بود ShahabSiavash2565Script! که بعدن یه بار شد SI47ASH_Sole و یه کم بعدتر وقتی که لاتین هم بهش اضافه شد و صاحب ۱۲ استایل سیاه و سفید و ۳ استایل چند رنگ شد، اسمش شد کیخسرو KayKhosrow. کیخسرو پسر سیاوش بوده در اسطوره‌های شاهنامه 🙂

خلاصه! با این فونت نوشتم و با بلوک‌های مختلف خواستم ماشین‌ها رو نشون بدم که به علت ترافیک باعث بسته شدن راه یک آمبولانس شدن مثلن. اینم پوستر:

شهاب سیاوش - پوستر برای نهمین بینال گرافیک تهران

تو دومی با دید طنز که همیشه دوس داشتم تو کارهام باشه، گفتگو رو تصویر کردم. یه یارویی از موضع بالا و با قدرت داره به اون پایینیه که داره از ترس می‌میره می‌گه: «بیا گفتگو کنیم… بیا… کجا میری؟!…بیا…» فونت کلمهٔ «گفتگو» در پایین پوستر هم از خودم هست‌ که البته مقداری تغییر در حروف داده شده.

شهاب سیاوش - پوستر برای نهمین بینال گرافیک تهران

اینم ببین »»  پوستری برای فراخوان «خلیج فارس» و اشاره به معضل «دریای خزر»!

فونت متن و تیتر آستانه