.....
فونت دستنویس جدید یادگار

نگارش کتاب «گرافیک و طنز» منتشر شده توسط انتشارات رسم

شاید تا لحظه‌ای که پستچی ۵۰ تا نسخهٔ کتاب «گرافیک و طنز» رو بهم تحویل نداده بود، هنوز درست و حسابی نمی‌تونستم هضمش کنم که الان یک کتابی منتشر شده که رسمن نویسنده‌ش منم 😮 تا چند ماه قبلش احتمالن یه مسئلهٔ کاملن غیر واقعی به نظر می‌اومد، اما حالا انجام شده بود.

ماجرا از اینجا شروع شد که من با نشر رسم و آقای صادقی مدیریت این انتشارات از طریق اینترنت آشنا شدم و بعدش یک گفتگوی مکتوب و چند مقاله برای رسم نوشتم. در تعدادی از فراخوان‌های رسم هم شرکت کردم و مقاله‌هایی هم برای فصلنامهٔ گرافیک و چاپ نوشتم و خلاصه همهٔ اینا باعث شد که نوشتنم بهتر بشه. وقتی آقای صادقی در سایت رسم یه پستی گذاشتن که به حالت فراخوان از جوونا می‌خواست که اگه ایده‌ای برای نگارش یه کتاب دارن مطرح کنن، من هیچ وقت فکرشو هم نمی‌کردم که این کار رو بکنم. اما بعد وسط یکی از گفتگوهای ایمیلی، ایشان گفتن که چرا یک موضوع در نظر نمی‌گیرید که بنویسید؟ و من هم متعجب و در عین حال ذوق‌زده به سرعت ایدهٔ گرافیک و طنز رو مطرح کردم که چون با روال دیگر کتابهای رسم یعنی «گرافیک و سینما» و «گرافیک و هلوژی» هم هماهنگ بود با همین نام موافقت شد. بعد از تایید اولیه، سراغ سرفصل‌ها و بخش‌ها و تحقیق و نگارش رفتم و بعد از چند ماهی موفق شدم که متن و تصاویر رو برای بازبینی و ویرایش ارسال کنم. آقای صادقی هم لطف کردند و با ارائهٔ پیشنهادها و نکاتی که در نگارش یک کتاب لازم بود، روند تکمیل رو سرعت دادن.

رسم: کتاب گرافیک و طنز از سوی انتشارات رسم منتشر شد.
شهاب سیاوش نویسندهٔ این کتاب است که به مباحثی چون تاریخ طنز در گرافیک ایران، جامعه‌شناسی جوک و خنده، جوک در جامعه و بررسی گونه‌های خنده می‌پردازد. نیز مواردی چون تضاد و تناقض، فکاهه، چرایی طنز و … را مورد کنکاش قرار می‌دهد.
نویسنده همچنین جایگاه طنز را در این بخش‌ها مرور و بررسی می‌کند: تایپوگرافی، نشانه، فونت، کتاب و صفحه آرایی، گرافیک حسی، جلوه‌های ویژهٔ چاپی، اوراق اداری، بسته‌بندی، تبلیغات، آگهی‌های مطبوعاتی و…
در پایان هم نمونه‌هایی دیدنی از کاربرد طنز در طراحی گرافیک ارائه شده است.

اینم ببین »»  نوروز ۱۴۰۰ با ۳۰٪ تخفیف برای تمام فونتهای سیاوش، دانلود رایگان کتاب رباعی‌فونت و یک فونت اختصاصی!

برای قرارداد رفتم تهران و برای اولین بار حضوری آقای صادقی رو ملاقات کردم و گپ زدیم و امضای کردیم و بالاخره کتاب نهایی شد و طرح جلد هم آقای صادقی خودشون طراحی کردن و رفت برای کارهای معمول مجوز و چاپ و… حالا دوباره بر می‌گردیم به اول این پست و لحظهٔ دریافت و لمس کتابها تو خونه! وقتی که کامل مطمئن شدم که واقعن کتاب چاپ شده و خواب و خیال نبوده به دوستان و آشنایان هم ندا دادم و خبرش رو گذاشتم تو شبکه‌های اجتماعی.

اگه به مباحث گرافیک و طنز علاقه دارین پیشنهاد می‌کنم که این کتاب رو تهیه کنین. در پایین تصاویری از بعضی از صفحات کتاب رو می‌ذارم جهت نمونه:

اگر به هر دلیل نتونستین این کتاب رو تو شهرتون و تو کتابفروشی‌ها پیدا کنین من هنوز چند نسخه‌شو دارم و می‌تونین از لینک پایین سفارش بدین براتون با پست بفرستم. اگه هم تو شهر رشت هستین که حضوری و یا حتی با یه گپ و گفت و چای و نسکافه هم می‌شه 😉

خرید کتاب «گرافیک و طنز»

اینم ببین »»  گفتگو با نشریهٔ «شهروند تورنتو» - داوود منطق

فونت متن و تیتر آستانه