.....
فونت دستنویس جدید یادگار

«زلف بر باد مده تا ندهی بر بادم» – گالری دوم خودکارنگاری‌ها

خب. اینم گالری دوم خودکارنگاری‌ها. همین طور که گفته بودم، اینجا خبری از کامپیوتر و دیجیتال و اینها نیست. این دسته از کارها که به قولی سوگُلی کارهای من (برای خودم البته) به حساب میان رو بعدها «خودکارنگاری» یا «پنوگرافی» نامگذاری کردم.

کسالت و سر رفتن حوصله. همه چیز از اونجا شروع شد. تو کلاسهای دبیرستان و هنگام جزوه‌نویسی و یا تو خونه وقتی چیزی می‌نوشتم، کسالت و درخواست معصومانهٔ یه زنگ تفریح کم کم خودکار رو به سمت نوشتن چیزهای دیگه مثل شعر و نقل قول و نامها کشوند. چیزهایی که دلی بودن بر خلاف اون درس و مدرسه و جزوه که روی دل آدم پا می‌ذاشتن.

اول نوشته‌ها چیزهای ساده‌ای بودن. بعدتر تو دانشگاه و در نتیجه فراهم شدن وقت فراغت بیشتر و بی‌صاحب بودن کلاسها و جزوه‌نویسی‌ها جوری که لازم نبود خانم معلم مشقها رو خط بزنه خودکارنگاری‌ها تونستن آزادی بیشتری پیدا کنن. بعدشم هاشور و بافت و ترکیب‌بندی‌ها کامل‌تر شد تا اینکه با «خط معلی» آقای عجمی آشنا شدم، البته هیچ اصرار و حتا تاکیدی به شبیه‌سازی اون خط خوشنویسی با خودکار نبوده و نیست، اما بعدها که تعداد کارها بیشتر شد دیدم شباهتها تو سرکش‌ها وو خطوط و ابتدا و انتهای حروف کم نیست. یه جورایی می‌شه گفت نوعی خودکاری کردن خط خوشنویسی معلی انجام شده بود با یه مقدار تزئینات و هاشورهای دیگر که مدام خودم رو یاد مانا نیستانی عزیز می‌ندازه.

اینم ببین »»  لوگوتایپ خندان برای «خانهٔ طراحان لتو»

خب یه تعداد از کارهای انجام شده در این سبک رو با هم ببینیم و بعد می‌ریم در پست‌های بعدی سراغ کارهای جدیدتر و جدیدتر:

دوستانی که به این کارها علاقه دارن می‌تونن بیشتر از ۳۰۰ تا طرح خودکاری رو تو کتاب “خودکارگرافی” ببینن. این کتاب به لطف انتشارات رسم منتشر شد و شامل مجموعه‌ای از طرح‌های خودکاری از اسامی، شعرها و نقل‌قول‌های مورد علاقهٔ من در طول چند سال گذشته هست.

کارها به مرور پیچیده‌تر می‌شن و تغییر می‌کنن. برای دیدن بقیهٔ گالری‌های کارهای «خودکارنگاری» به اینجا مراجعه کنین.

سفارش خوشنویسی با خودکار (خودکارنگاری)

اینم ببین »»  ۴ پوستر برای «بهار ایرانی»

فونت متن و تیتر آستانه