.....

«سَبُک‌باز» – بازی کارتی ایرانی بر اساس فلسفه و رباعیات خیام‌

بازی‌های کارتی، تخته‌ای و… می‌توانند از بهترین تجربیات دوستان در کنار هم باشند. علاوه بر آن، احساس لمس وسایل بازی و حرکت دادن یا انداختن و برداشتن آنها، نوعی وابستگی و خاطره در بین بازیکنان ایجاد می‌کند که در بازی‌های  دیجیتال دیده نمی‌شوند. چقدر خوب است که به نوجوانان و جوانان و حتی بزرگسالان، لذت دوران گذشته را یادآوری کرده و همچنین مهارت‌های خاص با هم بودن را در نسل‌های جدید تقویت کنیم.

به همین دلیل و نیز به خاطر این که تصور می‌کنم، لحظات بازی از بهترین لحظه‌هایی‌ست که انسان می‌تواند سپری کند، سعی کردم که یک بازی کارتی –تا حد توان متفاوت- طراحی کنم.

این بازی را به علت علاقهٔ خاصی که به رباعیات خیام و شخصیت بزرگ او دارم، به طور کلی بر اساس فلسفهٔ زندگی خیام ساختم.

به طور خلاصه: بازی تیمی / استراتژی و انتخاب بهترین راه حل / ریاضی و محاسبه / رباعی‌خوانی و فال خیام / آموختن مدیریت بحران به صورت ساده / دور هم بودن / تقویت هوش و حافظه / ریسک‌پذیری و مخفی‌کاری / مناسب هم برای نوجوانان و هم بزرگسالان علاقه‌مند به بازی‌های کمی جدی‌تر

بازی خیام، یک بازی کارتی‌ برای افراد بالای ۱۲ سال است که به صورت ۴ نفره بازی می‌شود. بازیکنان روبرو با هم یار هستند. هر بسته شامل ۵۲ کارت است. ۴ دسته کارت ۱۲ تایی و ۴ کارت ویژه.

آزمایشی: در حال بررسی امکان اضافه کردن حالت ۶ نفره به بازی هستم و تصور می‌کنم چنانچه بتوان بر پیچیدگی حاصل از بازیکنان بیشتر در زمین بازی غلبه کرد، یکی از هیجان‌انگیزترین و جذاب‌ترین تجربیات بازی‌های کارتی در این حالت، رقم خواهد خورد. در صورت تایید نهایی لازم است که ۴ کارت شماره ۱ از هر نوع از مجموع کارتها کنار گذاشته شود و به این ترتیب هر بازیکن ۸ کارت خواهد داشت.

مفاهیم و عناوین بازی همه و همه بر اساس ۳ موضوع اصلی مرتبط با زندگی خیام انتخاب شده‌اند. او علاوه بر تبحر در سرودن رباعیات، یک ریاضیدان و منجم برجسته بود:

۱- رباعیات  ۲- ریاضیات  ۳-نجوم

سیاوش!

رباعیات:

  • ۴ گروه کارت با توجه به واژه‌های پُر کاربرد رباعیات خیام، این گونه نامگذاری شده‌اند: ۱- سبزه ۲- کوزه ۳- زمانه ۴- باده
  • ۴ کارت ویژه نیز بر اساس فلسفه و دید ویژهٔ او این گونه نامیده می‌شوند: ۱- دوزخ ۲- بهشت ۳- خیام ۴- اجل
  • بر روی هر از کدام از کارتها، یک رباعی خیام با فونت فارسی زیبا، نقش بسته است. این رباعی همواره نام کارت را در خود دارد. (به عنوان مثال: ای دل چو «زمانه» می‌کند غمناکت… بر روی یکی از کارتهای زمانه.)
  • در بخشی از بازی، بازیکنان باید رباعیات روی کارتها را بخوانند تا بازی جنبهٔ ادبی خود را نیز داشته باشد.

نکته: نام بازی نیز از سرواژهٔ گروه کارتهای بازی یعنی سبزه (سب)، کوزه (ک)، باده (با) و زمانه (ز) گرفته شده است که می‌شود: «سَبُک‌باز» و همچنین اشاره‌ای دارد به فلسفهٔ خیامی (ای بس که نباشیم و جهان خواهد بود، نی نام ز ما و نی نشان خواهد بود، زین پیش نبودیم و نبُد هیچ خلل، زین پس چو نباشیم همان خواهد بود) و البته بخش «باز» به «بازی» و «باختن» هم مرتبط است.

ریاضیات:

  • کارتها دارای امتیازات مثبت و منفی هستند و برای بردن در هر دست، بازیکنان باید متوجه ارزش کارتها باشند و نتیجهٔ بازی نیز از جمع و تفریق این امتیازها به دست می‌آید.

نجوم:

  • تعداد کارتهای اصلی ۱۲ عدد به نشانهٔ ۱۲ ماه سال و تعداد کارتهای ویژه، ۴ عدد به نشانهٔ ۴ فصل سال است. قصد داشتم که کارتها را به جای شماره، با نام ماه‌ها (فروردین، اردیبهشت و…) نامگذاری کنم. اما تصور می‌کنم باعث سردرگمی بازیکنان خواهد شد.

تا به اینجا مشخص شده است که شما علاوه بر داشتن یک دست کارت بازی کاملا ایرانی، یک مجموعه از «رباعیات خیام» را نیز با خود خواهید داشت که می‌توانید هم در حین بازی و هم در مواقع دیگر، گریزی رندانه به آن زده و از زیبایی روح‌افزای فلسفه و ادبیات خیام لذت ببرید. نیز می‌توانید با بُر زدن کارتها، بهترین و تصادفی‌ترین «فال خیام» را بگیرید!

فال خیام، دیوان رباعیات و بازی دورهمی همه در یک بسته!

معرفی کارتها:

  • کارتهای سبزه که با رنگ سبز و از شمارهٔ ۱ تا ۱۲ مرتب شده‌اند، هیچ امتیازی ندارند و فقط هنگامی بازی می‌شوند که کارت زمینه یا نفر اول، سبزه بوده باشد. در صورتی که هیچ کارت سبزه‌ای در دست بازیکن نباشد، باید بین کارتهای زمانه و باده (مثبت و منفی) یک کارت را انتخاب کند.
  • کارتهای کوزه که با رنگ قهوه‌ای و از شمارهٔ ۱ تا ۱۲ مرتب شده‌اند، هیچ امتیازی ندارند و فقط هنگامی بازی می‌شوند که کارت زمینه یا نفر اول، کوزه بوده باشد. در صورتی که هیچ کارت کوزه‌ای در دست بازیکن نباشد، باید بین کارتهای زمانه و باده (مثبت و منفی) یک کارت را انتخاب کند.
  • کارتهای زمانه که با رنگ آبی و از شمارهٔ ۱ تا ۱۲ مرتب شده‌اند، ۲ امتیاز منفی دارند و فقط هنگامی بازی می‌شوند که کارت زمینه یا نفر اول، زمانه یا باده بوده باشد. در صورتی که هیچ کارت زمانه یا باده‌ای در دست بازیکن نباشد، باید یک کارت دلخواه بازی کند.
  • کارتهای باده که با رنگ قرمز و از شمارهٔ ۱ تا ۱۲ مرتب شده‌اند، ۳ امتیاز مثبت دارند و فقط هنگامی بازی می‌شوند که کارت زمینه یا نفر اول، باده یا زمانه بوده باشد. در صورتی که هیچ کارت باده یا زمانه‌ای در دست بازیکن نباشد، باید یک کارت دلخواه بازی کند.
  • کارت دوزخ که با رنگ نارنجی مشخص شده‌ است، ۷ امتیاز منفی دارد و می‌تواند هر موقع و در هر زمانی بازی شود.
  • کارت بهشت که با رنگ بنفش مشخص شده‌ است، ۷ امتیاز مثبت دارد و می‌تواند هر موقع و در هر زمانی بازی شود.
  • کارت خیام که با رنگ زرد مشخص شده‌ است، ۱۰ امتیاز مثبت دارد و می‌تواند هر موقع و در هر زمانی بازی شود.
  • کارت اجل که با رنگ سیاه مشخص شده‌ است، ۱۵ امتیاز منفی دارد و می‌تواند هر موقع و در هر زمانی بازی شود.

اینم ببین »»  به روایت اینستاگرام: ۱۰۰ دلخوشی کوچک زندگی

تعامل کارتها:

  • کارتهای شماره‌دار، بر مبنای شماره‌شان بر دیگر کارتها، برتری خواهند داشت. نوع کارت در ارزش عددی آن اثری ندارد. به عنوان مثال کارت ۹ زمانه با وجود این که ۳ امتیاز منفی دارد، دستی که شامل کارتهای ۷ باده، ۸ کوزه و ۳ سبزه باشد را می‌بَرَد یا باید ببرد. عدد بزرگتر، همیشه برنده است.

تبصره: اگر دو یا سه کارت هم‌عدد در یک دست بازی باشد، به ترتیب آن کارتی برنده است که امتیاز بیشتری دارد. (اول باده، بعد سبزه، بعد کوزه و بعد زمانه)

  • کارت دوزخ بالاتر از هر کدام از کارتهای ۱۲ تایی‌ست و می‌توان به اصطلاح آن را کارت شمارهٔ ۱۳ نامید. کارت دوزخ تمام دستهای شامل کارتهای ۱۲ گانه را می‌بَرَد، اما برای برندهٔ دست، ۷ امتیاز منفی به بار می‌آورد.
  • کارت بهشت بالاتر از هر کدام از کارتهای ۱۲ تایی و کارت دوزخ ‌است و می‌توان به اصطلاح آن را کارت شمارهٔ ۱۴ نامید. کارت بهشت تمام دستهای شامل کارتهای ۱۲ گانه و کارت دوزخ را می‌بَرَد و برای برندهٔ دست ۷ امتیاز مثبت به بار می‌آورد.
  • کارت خیام بالاتر از هر کدام از کارتهای ۱۲ تایی و کارتهای دوزخ و بهشت ا‌ست و می‌توان به اصطلاح آن را کارت شمارهٔ ۱۵ نامید. کارت خیام تمام دستهای شامل کارتهای ۱۲ گانه و کارتهای دوزخ و بهشت را می‌بَرَد و برای برندهٔ دست ۱۰ امتیاز مثبت به بار می‌آورد.

تبصره: به محضی که بازیکنی کارت خیام را بازی کند، هر کدام از بازیکنان باید یک رباعی نوشته شده بر روی یکی از کارتهای دست خود را به صورت دلخواه بخوانند. (بازیکنان باید مواظب باشند که این خواندن باعث لو رفتن کارتشان نشود.)

  • کارت اجل بالاتر از تمام کارتهای بازیست و می‌توان به اصطلاح آن را کارت شمارهٔ ۱۶ نامید. کارت اجل تمام دستهای بازی را می‌بَرَد، اما برای برندهٔ دست ۱۵ امتیاز منفی به بار می‌آورد.

فلسفهٔ خیامی در تعاریف بازی:

یکی از ویژگی‌های بارز فلسفهٔ خیام، ناپایداری و بی‌ثباتی دنیا و درماندگی بشر در فهم علل و دلایل وقوع اتفاقات عالم است. با تمام دانش و تلاش بشر، هنوز انسان در برابر ناملایمات و وقایع این جهان، بی‌دفاع است. هر اتفاق خوشایندی ممکن است در طرفه‌العینی، به تجربهٔ ناگواری بَدَل شده و نیز اوضاع جهان در چشم‌بر‌هم‌زدنی دگرگون شود. تنها راهی که خیام سرانجام می‌تواند ارائه کند، پذیرش جهان به همان صورتیست که هست و گاهی پناه بردن به فراموشی و غنمیت شمردن دَم.

به همین دلیل بود که در طراحی این بازی، کارت زمانه، امتیاز منفی و کارت باده امتیاز مثبت دارد. دوزخ و بهشتی که خیام بارها به آنها اشاره کرده و آنها را رویایی بیش نمی‌داند، امتیازهای یکدیگر را خنثی می‌کنند و خیام، بالاتر از آنها و در حکم یک دانای کل در کارت خیام تصویر می‌شود که خودش زیر سلطهٔ فراری‌ناپذیر اجل درمی‌مانَد. هیچ مفرّی و گریزی از اجل نیست و او با بالاترین کارت، حاکم بلامنازع بازی است. اما این حکومت ازلی و ابدی، عواقب خودش را دارد و بار ۱۵ امتیاز منفی بر گُردهٔ صاحبش آوار می‌کند.

شهاب سیاوش - «سَبُک‌باز» - بازی کارتی ایرانی بر اساس فلسفه و رباعیات خیام‌

روش بازی:

هر بازیکن (در بازی ۴ نفره) ۱۳ کارت دریافت می‌کند، کارتهای عادی و ویژه از پشت هیچ تفاوتی با هم ندارند. نحوهٔ توزیع کارتها، به صورت تک‌تک از سمت راست پخش‌کنندهٔ کارتهاست که در هر نوبت بازی، فارغ از نتیجهٔ برد و باخت در جهت عکس حرکت عقربه‌های ساعت پخش می‌شود.

بازیکنی که در هر دست بازی را شروع می‌کند، می‌تواند هر کارتی را که تمایل دارد بازی کند. اما باید به امتیاز کارتها و اثرات مثبت و منفی آنها توجه داشته باشد. همچنین بازیکنان باید متوجهٔ بازی یار مقابل خود و حریفان نیز باشند. به مرور باید دریابند که یارشان چه کارت یا کارتهایی دارد و حریفان چطور می‌توانند علیه آنها متحد شوند.

بازیکنان دیگر که از سمت راست بازیکن اول، بازی را ادامه می‌دهند می‌توانند باید بر اساس قوانینی که در بالا نوشتیم بازی کنند. همچنان آنها هم باید متوجه امتیازهای کارتها باشند.

وقتی ۴ کارت (در بازی ۴ نفره) بر روی زمین بازی انداخته شد، نفری که کارتش، بیشترین عدد را دارد باید دست را جمع کند. به عنوان مثال، وقتی کارتهای ۳ سبزه، ۶ کوزه، ۸ زمانه و ۱۲ باده روی زمین هستند، بازیکنی که کارت ۱۲ باده را انداخته باید دست را جمع کند و بعد دست بعدی را نیز خود او شروع خواهد کرد.

در مثال بالا، شخص برندهٔ دست، صفر امتیاز از کارتهای سبزه و کوزه و ۲- امتیاز از کارت زمانه و ۳+ امتیاز از کارت باده دریافت کرده است که در مجموع مساوی ۱ می‌شود. اگر او ۳ کارت باده را جمع کرده بود، می‌توانست ۹ امتیاز مثبت برای خود در نظر بگیرد.

محاسبهٔ امتیازها:

وقتی که کارتها تمام شد، بازیکنان باید امتیازات کارتهای خود را بشمرند. مجموع امتیازات مثبت و منفی ۲ تیم (در بازی ۴ نفره) باید ۷ بشود. امتیازهای دو بازیکنی که یار هم هستند با هم جمع می‌شود.

کارتهای سبزه و کوزه که هیچ امتیازی ندارند، اما مجموع امتیازات منفی کارتهای زمانه ۲۴-=۱۲×۲- و مجموع امتیازات مثبت کارتهای باده ۳۶+=۳×۱۲+ می‌باشد. همچنین کارت دوزخ ۷-، کارت بهشت ۷+، کارت خیام ۱۰+ و کارت اجل ۱۵- امتیاز دارند. به عنوان مثال امتیاز یک دست می‌تواند برای ۲ تیم عبارت باشد از: ۱۲+ و ۵- که مجموعشان می شود ۷.

جمع و تفریق امتیازها با نگاه کردن به امتیاز هر کارت که در زیر نشان کارت نوشته شده است، به آسانی میسر می‌شود.

 

سیاوش!

امتیازهای ویژه:

  • اگر تیمی تمام کارتهای زمانه را جمع‌آوری کند، هیچ امتیاز منفی‌ای بابت این کارتها دریافت نخواهد کرد، اما تیم مقابل ۲۴ امتیاز منفی می‌گیرد. از آنجا که پس از یک دور بازی متوجه خواهیم شد که در واقع بسیاری از اتفاقات بازی ممکن است از دست ما در برود (ر.ک: فلسفهٔ خیامی) این گزینه برای این است که شرایط را تعدیل کند.
  • اگر تیمی هر ۴ کارت ویژه (دوزخ، بهشت، خیام و اجل) را در میان کارت‌های خورده شدهٔ خود داشته باشد، به محض اطلاع از آن می‌تواند حالت «چهار کارت» اعلام کند. به این معنی که آن دست در همان لحظه متوقف شده و آنها صاحب ۳۶ امتیاز مثبت خواهد شد. تیم مقابل، فارغ از کارتهایی که به دست آورده و یا از دست داده است، در آن دست ۲۴ امتیاز منفی دریافت می‌کند. این حالت ویژه به این منظور در نظر گرفته شده است که بازیکنان همواره مواظب کارتهای ویژهٔ خود باشند و بدانند که در صورت از دست دادن و اشتباه بازی کردن آنها، کارشان در ادامهٔ بازی بسیار دشوار خواهد شد.

باز هم بر اساس فلسفهٔ بی‌ثباتی خیام، استراتژی تکراری و خسته‌کننده‌ای برای این بازی وجود ندارد، به این معنا که شما با داشتن یک سری از کارتها (مانند بعضی از دیگر بازیهای کارتی) همواره برندهٔ دستها نخواهید شد.

بازی با کارت‌های خیامی، پس از مدتی برای بازیکنان جا خواهد افتاد. به عنوان مثال بازی کردن کارتهای سَر باده مانند ۱۰، ۱۱ و ۱۲ باده (که مثبت هستند) استراتژی خوبی برای به دست آوردن امتیاز نیست، چرا که حریفان بلافاصله کارتهای کوچکتر منفی‌دار زمانه را به سوی شما روانه می‌کنند و شما هم به علت بزرگ بودن کارت باده‌تان، مجبور به جمع کردن دست خواهید بود.

بازی کردن کارتهای بادهٔ کوچک مانند ۱، ۲ و ۳ هم طعمهٔ خوبی برای حریفانی‌ست که کارتهای بزرگتری چه در نوع باده و چه در انواع سبزه و کوزه دارند. در این حالت آنها کارت نازنین مثبت شما را مال خود می‌کنند.

بازی کردن کارتهای منفی زمانه در شماره‌های ریز، می‌تواند به حریفان شما منفی بزند. اما این کار زیاد طول نمی‌کشد. همچنین حریفان شما وقتی که چاره‌ای جز برداشتن کارتهای منفی شما نداشته باشند می‌توانند با بازی کردن یک کارت بادهٔ بزرگ، اثر منفی کارت زمانه را خنثی کنند و حتی یک امتیاز هم کسب کنند!

وقتی که بازی تیمی را هم به شرایط بالا اضافه کنیم، اوضاع خیلی هیجان‌انگیز می‌شود:

مثال: شما کارت ۳ زمانه را بازی می‌کنید که به تیم مقابل منفی بزنید، اما در عین حال نمی‌دانید که هم‌تیمی شما چه کارتهایی دارد. نفر دوم و رقیب شما از آنجا که می‌بیند کارت منفی کوچکتری (۱ یا ۲ زمانه) در دست ندارد، تصمیم می‌گیرد که با یک کارت بادهٔ بزرگتر مثلا ۸، دست را صاحب شود. به این ترتیب اون اثر کارت زمانهٔ منفی شما را خنثی کرده و کارت بادهٔ خود را نیز از قربانی شدن در دست‌های آینده نجات داده است.

حالا نوبت به نفر سوم که یار شماست می‌رسد، او می‌تواند با توجه به کارتهای خود ۲ تصمیم جالب بگیرد که جریان بازی را عوض کند: ۱- یک کارت زمانهٔ کوچکتر از ۸ بازی کند که دوباره امتیاز مثبت دست منفی شود و تیم مقابل منفی بخورد. ۲- یک کارت بادهٔ بزرگتر از ۸ بازی کند و دوباره دست را مال خود کرده و مثبت بیشتری را برای تیمش جمع‌آوری کند.

و اما نفر آخر: ۱- او می‌تواند در صورت بازی شدن کارت باده توسط نفر سوم، یک بادهٔ بزرگتر زده و کل دست را با ۷=۲-۹ امتیاز مثبت به دست بیاورد. ۲- در صورت بازی شدن کارت منفی زمانه توسط نفر سوم، باز یک کارت باده زده و اثر دو کارت منفی زمانه را کمتر کند.

کارتهای ویژه را هم در موقعیت بالا در نظر بگیرید!

مدیریت بحران با کارت‌های ویژه:

کارتهای ویژه، هیجان جالبی به بازی می‌دهند. شما از همان ابتدای دست، مترصد فرصتی هستید که از شر کارتهای ۷- و ۱۵- امتیازی دوزخ و اجل خود خلاص شوید. اما بهترین موقع زمانی‌ست که کارتهای باده (که امتیاز مثبت دارند) بر روی زمین زیاد باشد که بتوانید اثر منفی کارت خود را کاهش دهید. یا اگر بتوانید هنگامی که نفرات دیگر، کارت بهشت یا خیام با امتیاز مثبت خود را بازی کرده اند، کارتهای منفی خود را بازی کنید که چه بهتر!

مثال: نفرات اول و دوم و سوم همه کارت‌های باده بازی کرده‌اند. بنابراین امتیاز دست روی زمین ۹+ شده است. برگ برنده از نفر سوم و تیم رقیب شماست. شما یک کارت دوزخ یا اجل دارید که اگر الان بازیش نکنید، ۷- و ۱۵- امتیاز برایشان دریافت خواهید کرد. اما در این شرایط با زدن کارت دوزخ، درست است که ۷- امتیاز می‌گیرید، اما با ۹ امتیاز مثبت سه کارت روی زمین، در واقع ضرر که نمی‌کنید هیچ، ۲+ هم دریافت می‌کنید! همچنین با زدن کارت اجل هم درست است که نهایتا ۶- می‌شوید، اما توجه داشته باشید که تیم رقیبتان را از ۹ امتیاز شیرین شیرین محروم کرده‌اید و در واقع اختلاف شما با حریفتان ۳ امتیاز کمتر شده است!

همچنین مواقعی که بازیکنی کارتهای بهشت یا خیام که ۷ و ۱۰ امتیاز مثبت دارند را بازی کرد، شما می‌توانید با زدن کارتهای دوزخ و اجل، بازی استراتژیکی از خود نشان دهید. اگر کارت دوزخ را زیر کارت بهشت حریفتان بزنید، اثر کارت بهشت او خنثی شده و هیچ امتیاز مثبتی دریافت نخواهد کرد. شما هم از شر کارت منفی‌تان خلاص شده‌اید! اگر کارت اجل را بر روی کارت خیام حریفتان بزنید، درست است که ۵- امتیاز می‌گیرید، اما به هر حال از کسب ۱۰ امتیاز مثبت توسط حریفتان جلوگیری کرده و اثر منفی کارت ۱۵- خود را نیز تعدیل کرده‌اید!

توضیح و شرح بیشتر استراتژی‌های بازی مخصوصا با در نظر گرفتن حالتهای خاص و امتیازهای ویژه، ممکن است از لذت کشف و تجربهٔ دوستان بکاهد. پس به همین میزان بسنده کرده و باقی را به قوهٔ تخیل شما واگذار می‌کنیم.

اینم ببین »»  پذیرفته شدن در کارگاه «رضا عابدینی»

اتمام بازی:

بازی هنگامی که تمام می‌شود که یکی از تیم‌ها به امتیاز ۱۴۰ برسد. این امتیاز می‌تواند به صورت توافقی و پیش از بازی تا ۲۸۰، ۴۲۰ و… تغییر کند.

طراحی:

از آنجایی که در واقع یک طراح گرافیک و فونت هستم و طرفدار سبک مینی‌مال در دیزاین، کارتها ساده و تایپوگرافیک و اطلاع‌رسان طراحی شده‌اند و خبری از شلوغ‌کاری نیست که مبادا در این بازی دقیق، حواس بازیکنان را پرت کند. فرم‌های ۴ نوع کارت، عناصر ساده شدهٔ عنوانشان یعنی کوزه، سبزه، زمانه و باده هستند.

هر گونه کپی‌برداری، الهام گرفتن یا تاثیرپذیری از ایده، مراحل و نحوهٔ انجام بازی و همچنین طرح کلی و طراحی کارتها که به هر نحو و به هر صورت منجر به انتشار، چاپ و یا عرضهٔ این بازی و یا بازی‌های دیگر مشابه در هر قالب و شکلی اعم از کارتهای چاپی، نرم‌افزار کامپیوتری، اپلیکیشن موبایل و یا تبلت شود، بدون اجازهٔ من مطلقا ممنوع و قابل پیگرد قانونی است.

اگر شما یک تولیدکنندهٔ بازی و یا شرکت بازی‌سازی هستید و تمایل دارید که این بازی را به صورت چاپی و یا در قالب یک اپلیکیشن عرضه کنید، لطفا به من اطلاع بدهید. 🙂

تهیه و تنظیم و طراحی بازی و کارتها: شهاب سیاوش، بهمن سال ۱۳۹۵

شهاب!

نوروز پیروز و اینم ۵۰ درصد تخفیف برای تمام فونتهای سیاوش :)

اگه دوس داشتی نظرت رو بنویس:

avatar
wpDiscuz
دانلود فونتهای فارسی «سیاوش»