.....
فونت دستنویس جدید یادگار

فونت‌های فارسی سیاوش درتی عادی و لایت

این فونت در سال ۱۳۸۴ یا ۱۳۸۵ برای اولین بار طراحی شد. اما هیچ وقت برای دانلود عرضه نشده بود. تو تمام این سالها، بارها و بارها ایمیل‌ها و مسیج‌هایی داشتم که می‌خواستن دانلودش کنن و یا می‌پرسیدن لینک دانلودش کجاست بریم سراغش و از این داستانا 😉 یادمه یه سایتی بود «هفتان» که یه جایی واسه اشتراک لینک‌های فرهنگی هنری بود که الان سالهاست مرحوم شده. وقتی اونجا پستش کرده بودم، کلی ایمیل برام اومده بود که یادش به خیر واقعن.

برای خرید فونت(ها)، کافیه مبلغ نوشته شده رو به شماره پایین، کارت به کارت کنین:

۵۸٬۰۰۰ تو‌مان (عادی)، ۵۸٬۰۰۰ تو‌مان (لایت) ۱۱۶٬۰۰۰ تو‌مان ۸۰٬۰۰۰ تو‌مان (هر دو نسخه با ۳۰٪ تخفیف)6219861910322493 پشتیانی در واتساپ Buy the font(s) via Pay‌Pal

در تمام طول تاریخ فعالیت سایت Behance فقط ۲ فونت فارسی «پروژهٔ برگزیده» یا Featured شدن که یکیش همین فونت «سیاوش درتی» هست. تنها فونت فارسی دیگه‌ای که پروژهٔ برگزیدهٔ بیهنس شده، فونت «سیاوش میترا دفرمد» هست که اون هم کار اینجانب بوده 😀

سیاوش دِرتی که ابتدا اسمش بود ShahabSiavashMixedFont و بعد کلی اسم عوض کرد، تو سایتها و کتابها و مقاله‌ها و بین کسانی که فونت‌های فارسی رو دنبال می‌کردن، بیشتر به همون دِرتی یا Dirty معروف شد. هر کی می‌خواست بهش اشاره کنه می‌گفت فونت دِرتیه! دِرتی یا چرک یا کلماتی مثل این ممکنه تو فارسی زیاد جالب نباشن، ولی در گروه‌های فونتهای لاتین، Dirty یا Grunge در واقع یه گروه بسیار بسیار غنیه که ویژگی تمام فونتهای این دسته‌ها، داشتن گلیف‌های پاره پوره و چرک و خش‌دار و لک شده و… هست. اساس این فونت که حدود ۶ ماهی وقت گرفته بود و بعدها چندین باز تغییراتی درش دادم و یه نسخهٔ ملایم‌ و تمیزتر با گلیف‌های متفاوت از فونت اصلی با نام SI47ASH_Dirty_Neat که محصول همین یکی دو سال اخیر هست رو بهش اضافه کردم، طراحی تک تک گلیف‌هاش و ایدهٔ اولیه‌ش از فونت‌های Chris Hansen با نام‌های Cocaine Sans و ?Got Heroin گرفته شده بود. (اگه سیاوش دِرتی رو دانلود کردین، به خوبی می‌تونه با این فونتهای لاتین که نوشتم، هماهنگ باشه و کاملن تو یه حال و هوا هستن.)

توضیحات بیشتر:

توضیحات بیشتر:

تعریف اصلی این فونت، مخلوط و ترکیب کردن تقریبن تمام فونتهای کلاسیک و شناخته شدهٔ فارسی تا اون سال یعنی ۱۳۸۴ مثل تیتر، زر، نسخ، ثلث، نستعلیق و بقیه به همراه فونتهای خودم و کمی فونت ری‌ زر رضا عابدینی، تو همدیگه بود طوری که یک محصول تایپوگرافیک نو به دست بیاد. اضافه بر این، خش و لک و زواید و حواشی هم از پترن‌های ایرانی و نقش و نگار و دستخط خودکاری و خلاصه هر چی که دم دست بود، وارد فونت می‌شد.

بر خلاف فونتهای رایج که تو اونا «ب»، «پ»، «ت» و «ث» و همین طور تمام گلیف‌های هم‌شکل، فقط کپی پیست می‌شن، تو این فونت هیچ دو گلیفی نیست که یک جور باشه! حدود ۲۱۵ تا گلیف و هر کدوم منحصر به فرد و یونیک. هیچ حرف تر و تمیزی هم در میون نیست. این جوری وقتی که با این فونت تایپ کنین یه متن یک‌دست ندارین و این می‌تونه تصور ماشینی نبودن نوشتار رو تو بیننده ایجاد کنه. انگار که حروف توسط نویسنده‌شون به صورت دستی تغییر داده شدن. 🙂 اسمشم نهایتن به خاطر معروفیتی که به دِرتی بودن پیدا کرده بود، گذاشتم SI47ASH_Dirty. بدون اغراق این اولین فونت دِرتی فارسی بوده که کامل و یونیکد طراحی و براش وقت گذاشته شده. اون سالها، اصلن خیلی از جوونایی که امروز طراحی فونت می‌کنن، واقعن نمیدونستن چه جوری باید با نرم‌افزارهای ساخت فونت کار کرد. و هیچکس هم به ایدهٔ ترکیب فونتهای فارسی و همین طور داشتن یه فونت چرک، اصلن فکر نکرده بود. خوشبختانه متنی که راجع به این فونت نوشته بودم، ثبت و ضبط شده‌ست و اگه کسی حرف منو واسه سال طراحی یا اولین بودن این فونت در نوع خودش قبول نکنه،‌ می‌تونه به منابعی که در واقع دیگه میشه گفت تو تاریخ حک شدن، مراجعه کنه 🙂

اینم ببین »»  فونتهای خوشنویسی سیاوش سیاه‌ثلث و رنگین‌ثلث!

این فونت در سایتهای مختلف داخلی و خارجی معرفی شد، یه مقاله خودم راجع بهش تو فصلنامهٔ گرافیک و چاپ نوشتم با عنوان «آقا داماد، خوش آمدی!» که کل متن مقاله با نگاهی به مقالهٔ دیگه‌م «عروس خانم، خوش آمدی!» بود. این دومی دربارهٔ اولین فونت نستعلیق فارسی یعنی ایران‌نستعلیق بود. مقاله‌ای که بعدن جایزهٔ برترین منتقد کشوری سال ۱۳۹۰ تو شاخهٔ نگارش در گرافیک رو تو خانهٔ هنرمندان به خاطرش دریافت کردم. 🙂 از بحث اصلی دور نشم! تصاویری از سیاوش دِرتی تو ۲ تا کتاب تو انگلیس و فرانسه هم به چاپ رسیده. تو یه نمایشگاه انفرادی که تو رشت از طراحی‌های فونتم گذاشته بودم هم حاضر بوده. پروژهٔ برگزیدهٔ سایت معتبر و محفل بین‌المللی طراحان و دیزاینرهای برتر جهان یعنی Behance هم شده در سال ۲۰۰۹. اون سالها، تو بخش‌های مختلف بیهنس، یه Typography Served بود که این اونجا برگزیده شده بود. حالا ولی اون رو تغییر دادن و منتقل شده به Graphic Design.

بعد از مقالهٔ «آقا داماد، خوش آمدی!» که واسه سال ۱۳۸۷ بود، بعدتر یه شرح طراحی مفصلی هم تو روز رنگ نوشتم در سال ۱۳۹۴ که خوندنش بد نیست.

خب دیگه کافیه! یه نگاهی به حروف و گلیف‌ها و متن نمونهٔ نسخهٔ لایت یا نیت بندازیم:

و همین طور که بالاتر نوشتم، یه نسخهٔ چرک‌تر هم داره که در اینجا این دو فونت رو با هم مقایسه می‌کنیم. سمت راست نسخهٔ چرک‌تر و سمت چپ نسخهٔ تمیزتر هست که در تصاویر پایین با نوشته‌های یکسان کاملن مشخصه. همین طور بعضی از حروف به طور کامل تغییر می‌کنن:

اینم ببین »»  فونت دست نویس سیاوش یادداشت در ۲ وزن (+لاتین)

پیش‌نمایش با متن دلخواه:

سه نکتهٔ مهم: فونتهای مخصوص پیش‌نمایش دمو هستن و علاوه بر لوگو و خطوط روی گلیف‌ها، فرم کلی و کیفیتشون هم پایین هست. کرنینگ و فواصل و بعضی از ویژگی‌های اپن‌تایپ هم ممکنه غیرفعال شده باشه. این بخش فقط برای آشنایی با حالت کلی فونت هست و شما با استفاده از این بخش «شرایط خرید» فونتها رو می‌پذیرین.

کلاغ فرز و چابک ظهر هر روز با صدای ضخیم و عذاب‌آورش به جستجوی یک مثقال گنج پنهان در حیاط رژه می‌رفت
  • مزایای خرید:
  • موارد استفادهٔ پیشنهادی:
  • ویژگی‌های فونت:
دریافت رایگان نسخه‌های به روز شدهٔ فونت برای همیشه، همراه بودن نسخهٔ وب، تخفیف برای تمام خریدهای بعدی
متن‌های کوتاه، تصویرسازی و ساخت پترن، طراحی پوستر و تایپوگرافی
چرک و خش‌دار، نمایشی و غیر رسمی، تصادفی‌نویس 

اگه داخل ایران هستین، می‌تونین این ۲ فونت رو در ۳ فرمت ttf، otf و woff با هزینهٔ کمتر از یه نصفه پیتزا بخرین 🙂 اگه خارج از کشور هستین و هنوز کارت بانکی ایرانی دارین که از همین راه می‌شه، ولی اگه ندارین، به آخر پست برین و با کارت اعتباری بانکهای خارجی و یا پی‌پل خرید کنین. البته توجه داشته باشین که باز هم تغییر نام و عنوان و دست بردن در حروف و گلیف‌ها و خلاصه هر گونه دخل و تصرفی تنها با اجازه‌‌ٔ من امکان‌پذیر هست. ممنون 🙂

شرایط خرید:

شرایط خرید:

این فونتها مشمول قانون حمایت حقوق مؤلفان و مصنفان و هنرمندان می‌شوند و خریدار تنها در حالتی به طور قانونی مجاز به استفاده از آنهاست که فایل فونت را از دامنهٔ shahabsiavash.com و یا sfonts.ir خریداری کرده باشد. این استفاده شامل هر گونه بهره بردن و به کارگیری اعم از امور شخصی کاملا رایگان و یا تجاری‌ست.

برای استفاده از این فونتها هر کاربر نیاز به خرید جداگانهٔ یک نسخه دارد و بنابراین کپی و قرار دادن بر روی بلاگ، سایت، انجمن، کانال تلگرام و مانند آن برای دانلود دیگران ممنوع است. همچنین هر گونه الهام گرفتن، پیاده‌سازی، تبدیل و اجرای نسخهٔ مشابه بر اساس نسخهٔ اصلی یا نسخه‌های دمو و یا تصاویر فونتها نیاز به اجازهٔ طراح دارد. تمام حقوق مادی و معنوی فونتها برای طراح آن (شهاب سیاوش) محفوظ است و شما با بازدید از این صفحه و دیدن تصاویر و نیز خرید نسخهٔ اصلی و یا استفاده از نسخه‌های دموی هر فونت تمام این شرایط را می‌پذیرید.

یه دکمه، فقط فونت دِرتی هست و دومی دِرتی نیت که ساده‌تر هست و در بالا دیدین مقایسه‌شو و سومی هر دو تا با هم تو یه فایل زیپ:

برای خرید فونت(ها)، کافیه مبلغ نوشته شده رو به شماره پایین، کارت به کارت کنین:

۳۸٬۰۰۰ تو‌مان (عادی)، ۳۸٬۰۰۰ تو‌مان (لایت) ۷۶٬۰۰۰ تو‌مان ۵۲٬۰۰۰ تو‌مان (هر دو نسخه با ۳۰٪ تخفیف)6219861910322493 پشتیانی در واتساپ Buy the font(s) via Pay‌Pal

لطفن در صورت خرید، به هیچ عنوان فایل فونت رو برای دوستاتون نفرستین و یا در بلاگ، سایت‌های دانلود و یا انجمن‌ها آپلود و عرضه نکنین. اگر احساس کردین که دیگران هم ممکنه بخوان این فونت رو داشته باشن، می‌تونین لینک این صفحه رو باهاشون به اشتراک بذارین. پیشاپیش ممنون 🙂

یه تعداد تایپوگرافی که با اسامی هنرپیشه‌های محبوب هالیوودیم با این فونت، انجام داده بودم هم می‌تونین اینجا تو بیهنس ببینین.

این هم کانال تلگرام برای مطلع شدن از فونتهای جدید و تخفیف‌ها.

اینم ببین »»  فونت فارسی و لاتین سیاوش دیباچه

اگه ایران نیستین : If you don't live in Iran

اگه ایران نیستین : If you don't live in Iran

If you don’t live in Iran and don’t have an Iranian bank credit card, you can buy the font(s) by contacting me:

Email me

فونت متن و تیتر آستانه